fbpx Ugrás a tartalomra

Útmutató a Shopify statisztikák elemzéséhez

Racz Barbara

Racz Barbara

Tudni szeretnéd mit mutatnak a statisztikáid? Íme, egy útmutató a Shopify reportok és analitikák (analytics) kiértékeléséhez.

Melyek azok az oldalak, amik forgalmat hoztak a boltodba? A világ mely részéről érkeztek látogatóid? Milyen eredményekkel járt egy-egy kampányod tavaly? Mely termékekre kerestek rá a legtöbben?

Biztosan számos kérdésed van a vállalkozásod, a vevőid és a marketingtevékenységed kapcsán. Szerencsére a Shopify reportjai – jelentései – és analitikái (amikre a későbbiekben a reports és analytics szavakkal is utalunk, mivel a Shopify felületén is így látod majd) válaszokkal tudnak neked szolgálni.

shopify statisztika

Reporting és Analysis

A nap (hét, hónap) végén biztosan szívesen leülnél megnézni mit mutat a statisztikád, s lejegyeznél magadnak néhány fontos értéket, mutatót. Ez az üzenet is várhat rád: A forgalmad hétfől hétre 2%-al nő. Szép munka! (Traffic is up 2% week over week. Nice!) Ekkor biztosan örömtáncot járnál.

Erről van szó, ha a reportingról beszélünk. Ha azt látod „up”, akkor biztató, amit csinálsz, ha pedig azt, hogy „down”, valamin változtatnod kell.

Úgy gondolj az adatokra és a statisztikákra, mint a jéghegyekre. A víz felett láthatod a csillogó eredményeket, de a felszín alatt sokkal több rejtőzik. Az analízis az a folyamat, ahogy beleveted magad a számokba, és rálátást kapsz fontos mutatókra a tevékenységed kapcsán. Tehát, ahelyett, hogy csak azt keresnéd, mi az eredmény, fedezd fel azt is, hogy miért, és mi a következménye mindennek.

Az analytics (analitikák) sokkal többet mondanak neked annál, mint hogy az „up” jót jelent, a „down” pedig rosszat. Azonban a felszín alatt rejlő folyamatok, mutatók összetettsége bárki számára bonyolult lehet, vagy akár megterhelő is azok kiértékelése, ez vonatkozik például a Google Analytics-re és a Shopify statisztikáira is.

Mik vannak még a felszín alatt:

  • válaszok fontos üzleti kérdésekre (újabb kérdéseid is adódhatnak),
  • olyan problémás területekre bukkanhatsz, amiknek nem is voltál a tudatában, s a pénzedet szívták elfele,
  • gyors tanácsok annak érdekében, hogy a felhasználói élmény és a kommunikációs aktivitás növekedhessen.

Tudd, pontosan mire vagy kíváncsi

Mindenki rálátást szeretne kapni a részletes eredményeire. Adódik a kérdés: hogyan juss a felszín alá? Úgy, hogy megfelelő kérdéseket teszel fel a webáruházadról.

Ha megnyitod a statisztikádat, rengeteg adattal találod szembe magad. Azzal, hogy világosan meghatározod – önmagad számára –, hogy mikre vagy kíváncsi, listád készítesz a kérdéseidből, könnyíthetsz a saját dolgodon, tudni fogod, mire fókuszálj. Ezzel a módszerrel nem csak ülni fogsz és várni, hogy véletlenül oda görgess, ami számodra fontos. Kell, hogy legyen célod. Tehát, mik a jó kérdések? Jó kérdés.

Ha úgy gondolod, megvan a megfelelő kérdés, tedd fel magadban: „Min változtatok majd a válaszok függvényében?” Ha a válasz az, hogy semmin, akkor nem volt jó a felvetés. Próbáld megtalálni, hogy mikor jön elő az a forgatókönyv, hogy ha ez van, akkor utána az lesz. Ha tudsz érdemi választ adni, akkor megtaláltad, amit kerestél.

Íme, egy egyszerű folyamat arról, hogy hogyan találhatod meg a megfelelő kérdéseket az adataidra vonatkozóan:

  1. Böngészd végig az oldaladat, keress problémás pontokat. Azt is mondhatnánk, keress törést a boltodon, találj valamit, ami nem az elvárt módon működik.
  2. Írd fel magadnak, mik azok a problémás területek, kérdések, amikre rátaláltál.
  3. Menj a statisztikád menüjébe, és bizonyosodj meg arról, hogy a problémáknak, aggodalmaknak és kérdéseknek tényleg van alapjuk.

Először is, segíthet, ha van egy előre meghatározott forgatókönyved. Például, szedj össze lényegi tényezőket, amikre oda kell figyelned, hogy elkerülhesd a szubjektív véleményeket, eredményeket és torzításokat:

  • Súrlódások: valami túl bonyolult? Hogyan tudod egyszerűbbé tenni? Van, ami akadályozza azt, hogy vásároljanak a látogatók?
  • Zavar: van valami, ami zavart okoz és elvonja a látogatók figyelmét arról, hogy az egyébként legkeresettebb ajánlatodat válasszák, vagy a legfontosabb lépéseket megtegyék? Például, kiválasztás vagy a termék kosárba helyezése.
  • Motiváció: Mi ösztönzi a látogatókat, és mi veszi el a kedvüket? Elég motiváltak ahhoz, hogy azt tegyék, amit te a legjobban akarsz?
  • Jelentősség: Minden elég lényeges, ami fent van az oldaladon? Vannak irreleváns vagy nem eléggé fontos pontok? Minden úgy működik, hogy a vásárlást ösztönözze?
  • Átláthatóság: Egyértelmű, hogy milyen értéke van a termékeidnek, szolgáltatásaidnak? Könnyen kiderül, mik a soron következő lépések? Megvan, mi a legfőbb cél? Van valami zavaró tényező?

Miután végigmész a saját forgatókönyveden, biztosan több kérdésed fog adódni az adataiddal kapcsolatban. Egy kapcsolódó Ronald H. Coase inspirálta mondás a statisztikákról: „Ha elég sokáig kínzod az adatot, mindent be fog vallani.”

Mi számít jónak…?

Mi számít jó havi forgalomnak? Mi számít jó konverziós aránynak? Mi számít jó megrendelési aránynak? Az ilyen és hasonló kérdésekre nincs jó válasz. Persze, léteznek iránymutató számok és átlagértékek, amikről sokan beszélnek, de sokszor ezek inkább csak érdekességnek tekinthetők, mintsem hasznos tanácsnak.

Például, min változtatnál a tevékenységedben, ha megtudnád, hogy ugyanezen a piacon az átlag boltoknak százezer látogatójuk van havonta? Ha neked ennél kevesebb látogatód van, talán megfogadod magadnak, hogy növelni próbálod a havi forgalmadat. Dehát nem mindig azon vannak a webáruházak, hogy növekedést érjenek el? Ha ennél nagyobb számokat érsz el, elfelejtkeznél magáról a kérdésről?

Jó havi forgalomról akkor beszélhetünk, ha az aktuális eredmény nagyobb számadattal szolgál, mint az előző időszaki. Ugyanez az elv vonatkozik a többi másik mutatóra is, amivel foglalkozni szeretnél.

Az a lényeg, hogy neked és a boltodnak mi a legmegfelelőbb.

Figyelj az értékekre!

Ha nem tudod, mivel kezdd el az elemzést, egy ötlet: azzal, amiben a legnagyobb lehetőségek vannak. Három kategóriáról beszélhetünk ebben a topikban:

  1. Nagy forgalom, alacsony minőség. Vannak oldalak, amiknek bár nagy forgalmuk van, nem hoznak nagy bevételeket. Ilyen lehet például egy nagyon régi blogbejegyzés.
  2. Kis forgalom, jó minőség. Vannak oldalak, amiknek alacsony a forgalmuk, az azonban minőséginek mondható, mert fizető réteggé alakulnak.
  3. A te csatornád. Oszd fel különböző szintekre a csatornádat, határozz meg lépéseket. Például: a Főoldal az első lépés, a Gyűjtő oldal a második, a Termék oldal a harmadik, a Kosár a negyedik, a Fizetés pedig az ötödik. Ezek a lineáris csatornák már kissé alulmaradottak, hogy ezek alapján gondolkozz, manapság a látogatók több fajta utat is bejárnak az elsőtől az utolsó lépésig, így számos pontra oda kell figyelned az oldaladon, hogy az rendben legyen, és további aktivitásra ösztönözd a potenciális vásárlót.

Ezek a csatornák igazán érdekesek. Ha minden lépésről adatot gyűjtesz, hajszálpontosan megtudod határozni, hol keletkezett lyuk a tevékenységed során, melyik lépésnél esnek ki a potenciális vevők leggyakrabban, mi miatt nem jön létre a vásárlás. Például:

100 ember eljut a Gyűjtő oldalra -> 50 ember jut el a Termékhez -> 40 ember rak terméket a Kosárba. Ez alapján láthatod, hogy a fentebb említett (egyszerű) csatorna felépítése szerint nézve, a legnagyobb lyuk a Gyűjtőnél van, mert ott a látogatók fele veszett el. Érdemes ezt a területet fejleszteni, s kérdéseket tenni fel magad számára, amikre később a statisztikádban válaszokat kereshetsz.

Minél inkább haladunk előre a csatornában a lépésekkel, annál kisebb számokkal fogsz találkozni. Például: 100 ember a Gyűjtőnél -> 50 ember a Terméknél -> 40 ember rak terméket a Kosárba -> 20 ember kattint a Fizetésre -> 4 ember vásárol ténylegesen. Ennél a példánál maradva, képzeld el, hogy a négy fő tényleges vásárlót hatra növeled.Ez egy majdnem 50%-os növekedés, közel az alsó határhoz. Most pedig képzeld el, hogy 50 ember helyett 52-en érik el a Termék oldalt. Ennek kisebb hatása van, mert a tölcsérszerű csatorna magasabbik fokán állunk. Tehát, láthatjuk, miért kell a csatorna minden pontján ösztönözni a látogatókat.

Három fő Shopify Report kategória vizsgálata

A Shopify-on két menüpontot találsz a statisztikákkal kapcsolatosan, Dashboards (az Analytics-ről) és Reports.

Különböző reportokat érhetsz el attól függően, hogy mi a Shopify terved. Mindenkinek van hozzáférése az Overview dashboardhoz és a Finances reports-hoz. Ha legalább Basic Shopify-t használsz, három másik jelentéskategóriát tudsz megnézni: acquisition (nyereség), behavior (viselkedés) és marketing.

1. Acquisiton Reports

A nyereséget figyelő reportok fókuszában az oldalad látogatói állnak. Néhány fontos dolgot érdemes megjegyezni:

A látogatások és a látogatók száma a cookie-kon alapul, az egyik felismeri az eszközt (a látogatót) a másik felismeri a látogatás idejét. Tehát, hogy tiszta legyen, egy látogató több látogatást is generálni tud.

Egy látogatás 30 perc után automatikusan véget ér, ha nincs aktivitás, vagy éjfél van (UTC).

Időkorláton túli látogatók

Erről is megtalálhatod a jelentést a Reports-nál az Acquisition menüpontnál:

Az időkorláton túli látogatók (visits over time) megmutatja a látogatók számát és tevékenységét meghatározott időszakra vonatkozóan:

Az oszlopdiagramot az adattábla felett látod majd, hogy könnyebb legyen a vizsgálódás. Az adattáblázatban az oszlopok fejlécére kattintva szét tudod választani, hogy mi mutat növekedést, és mi mutat csökkenést.

Ne feledd, az alapértelmezett időtartamoknál több adatot tudsz vizsgálni:

Hasonlítsd össze az elmúlt 30 napodat az előző 30 nappal, a mostani negyedévet az előző negyedévvel. Minél kisebb időszakot vizsgálsz, annál mélyebbre áshatsz, annál több dolgot deríthetsz ki.

Az is fontos, hogy rangsorold a trendeket. Az adatok ingadozhatnak. A múlt hét gyakran kevesebbet jelent, mint az előző másik nyolc hét, az összehasonlítás tekintetében. Ne keress ingadozásokat, keress trendeket, amik fejlődőképesek, tendenciákat.

Látogatók más forrásból

Ezt a reportot (visitors by referrer) is megtalálhatod a Reports-on belül az Acquisition menüpontnál. Ez megmutatja azoknak a látogatóknak a számát és a tevékenységeket, amelyek más forrásból érkeztek:

Ennek kapcsán a Google-kereső a legnépszerűbb forrás, ahonnan a kattintások érkeznek. A fenti példát tekintve a Google 574 látogatót generált a boltba, akik 604 tevékenységet hajtottak végre.

Ne feledd, a forrás kiderül a hivatkozás nevéből. Az oszlopok fejlécével rendezni tudod az adatokat:

Egy egyszerű példa lehet a Facebook, ami a közösségi médiát tekintve a legkiemelkedőbb forrás.

Ez a report egy plusz réteget is hozzáad az adataidhoz, az egyszerű látogatásokat nézve az időről is jelentést csinál. Nemcsak azt tudhatod meg, hogy ki látogatta meg az oldaladat és milyen gyakran, hanem, hogy honnan érkeztek.

Ez azért lehet fontos, mert látod, hova érdemes pénzt befektetni és marketingtevékenységet kezdeményezni. Elfoglalt vállalkozó vagy, aki nem tud egyszerre ott lenni mindenhol. Figyelj arra, hogy mi kifizetődő és mi nem. Vagy, ami még jobb, kísérletezz új forrásokkal, és figyeld meg, mely kapcsán lesz hatákony a tevékenység és nagyobb a forgalom az oldaladon a tesztidő alatt.

Tudj különbséget tenni a látogatók és a tevékenység között. Ha magas látogatószámot látsz érkezni egy adott forrásból, és innen a tevékenység (session) is megegyező mutatókkal érkezik, akkor minden rendben, azonban, ha rosszak ezek az eredmények, a forgalmad minősége csökken, és teljesen el is válhat egymástól a látogatószám és a tevékenységek száma is.

A látogatók lokalitása

Ezt a reportot (visitors by location) szintén a Reports-on belül az Acquisition-nél találhatod meg. Ez megmutatja, hogy hányan érkeztek a különböző országokból, és milyen tevékenységgel voltak az oldaladon:

Ez több szempontból is érdekes lehet, megtudhatod, mely országokból érdeklődtek a boltod iránt, és földrajzilag is betekintést kaphatsz arra, hogy mi jellemzi az adott piacot.

Például, tegyük fel, hogy Facebook-hirdetéseket futtatsz a legnépszerűbb termékeid oldalán. Mostmár azt is tudhatod, hogy pontosan hol reklámozz.

Azt is megteheted, hogy ország szerint különböző módon és helyen osztod meg a reklámkampányaidat, és megnézheted, mi hoz több forgalmat. Ha tudod, hogy bizonyos országokból valószínűleg több látogató, potenciális vásárló fog érkezni, akkor ezeket a helyeket fogod megcélozni.

A földrajzzal kapcsolatos információidat arra is használhatod, hogy betűzés, nyelvtan, kulturális utalások, megjelenés terén is alkalmazkodni tudj. Tégy egy lépést, és engedd, hogy hasznos információkhoz juss a szállításról és az árazásról.

2. Behavior Reports

A behavior reportok azt figyelik, hogy a látogatóid hogyan viselkedtek, milyen tevékenységet végeztek az oldaladon. Néhány fontos megjegyzés:

  • A website cart analysis report (a kosár elemzése) szintén ebben a kategóriában található, de ez nem mindenkinek elérhető.
  • Ezeknek a reportoknak a fele megköveteli, hogy olyan témát alkalmazz, amelynek van keresősávja. Ha ez nincs, a következő négy reportból kettőhöz nem lesz adatod.
Top Online Store Searches

Ezeket a reportokat a Behavior kategóriánál fogod megtalálni a Repors-on belül:

A Top online store searches (legnépszerűbb keresések) azt mutatja meg neked, hogy a látogatók milyen kifejezéseket használtak, hogy megtalálják, amit keresnek a boltodban.

Az Original Query (eredeti lekérdezés) azt mutatja meg, hogy pontosan milyen kulcsszavakra kerestek rá az oldaladon, míg a Total searches (összes keresés) azt, hogy hányszor kerestek rá az adott kulcsszavakra.

Néhány dolog, amire rálátást kaphatsz:

  • A vásárló hangja: megtudhatod, hogyan gondolkodik a termékeidről a vevő, hogyan írja le őket. Beleértve a lekérdezéseket a termékcímekben, termékleírásokban, értékjavaslatokban, gyűjteménynevekben stb.
  • Terméknépszerűség: feltehetően a keresések gyakoriságát viszonyítani lehet a termékek népszerűségével. Hosszabb időszakot vizsgálj ennél a reportnál, hogy láthasd, az adott termékek népszerűsége nő vagy csökken.
  • UX (user experience / felhasználói élmény) zavara: ha a látogató rákeres valamire, egy jel lehet arra, hogy gondot okozott neki annak megtalálása önmagától – vagy csak egyszerűen jobban szereti a keresősávot használni. Mindenesetre, érdemes elgondolkodni rajta, hogy a bejárható útvonalak az oldaladon kellőképpen egyértelműek-e. Észreveheted például azt is, hogy ha a termék mennyisége gyorsan nő, akkor a keresések száma is növekedésnek indul, anélkül, hogy a UX navigációján átalakítanál bármit is.
Top Online Store Searches With No Results

Itt azokat a népszerű kereséseket, keresési kifejezéseket láthatod, amikre nem született eredmény. Ezt a reportot szintén a Reports-on belül a Behavior-nél találod:

Észreveheted, hogy a Returned results is No filter aktiválva van a fenti képen. Ez egy jó példa a reportok szegmentációjára, mert az egyetlen különbség eközött a report és az előző (Original Query) report között ez a filter. Itt azonban más dolgokat láthatsz.

Amikor a látogatód keres valami után, feltételezheted, hogy majd vásárolni is szeretne. Amikor azt a választ kapja egy keresésnél, hogy nincs eredmény, az csalódást okoz. Mit tehetsz, milyen hasznát veheted ennek a reportnak, hogy csökkentsd a csalódottságot:

  • Termékigény: miért fordulhat elő, hogy az emberek olyan kulcsszavakra keresnek rá, amelyek nem relevánsak a termékeid vagy a boltod tekintetében. Lehet, hogy nem megfelelő kulcsszavakat vagy hirdetési elemeket céloztál meg. Ha a felek releváns kulcsszavakra keresnek, de ezek nem passzolnak egyik termékedhez sem, vedd fontolóra, hogy olyan kínálatot teremts meg, amely a kereslethez illeszkedik.
  • Termékcímkézés: a lekérdezések eredményeit felhasználhatod a megfelelő termékcímkék, leírások stb. létrehozásában, így a korábban látott eredményeid hatékonyak lehetnek, és tényleg a legnépszerűbb kulcsszavakká válhatnak.
  • Termékhierarchia: ha van olyan releváns terméked, ami illeszkedik a legnépszerűbb lekérdezéshez, de még sincs eredménye, a terméket helyezd át a hierarchiádban egy olyan helyre, ahol jobban látható. Egyébként, hogy miért lehet ez: a termék el van rejtve, valami elvonja a figyelmet róla, vagy egyszerűen átsiklanak felette a látogatók. Emeld ki a népszerűnek ígérkező terméket a szürkeségből!
Ahova a látogatóid érkeznek

Ezt a reportot (visitors by landing page) szintén a Reports-on belül a Behavior-nél találod meg. Ez azt mutatja meg, hogy melyek azok az oldalak a boltodban, ahova a látogatók először megérkeznek.

Ahogy a példa mutatja, a legnagyobb forgalma az adott termékek oldalának van, valamint a főoldalnak. Úgy is dönthetsz, az adataid, eredményeid alapján, hogy megduplázod a blogolásra fordított aktivitásodat, mert az ilyen bejegyzések is látogatókat hozhatnak. De akár az is lehet, hogy észreveszed, hogy mondjuk a Pinterest-hirdetéseid jó eredménnyel járnak. Persze, azokra a pontokra is rátalálhatsz, amik nem működnek megfelelően.

Mindig hasonlítsd össze az aktuális teljesítményedet (az előző 7-30 nap) egy korábbi időszakéval. Új landing page (érkezési hely) bukkant fel a láthatáron? Egy korábban sikeresen futó oldal népszerűsége lecsökkent?

Ez a report segíthet abban, hogy eldöntsd, melyik landing page optimalizálására érdemes több pénzt és erőfeszítést szánnod. Ha egy landing page jól futott a múltban, de mostmár nem, valami gond is lehet az oldalon. Ha egy landing page csak közel jól futott a múltban, most pedig robbanásszerűen megnőtt a forgalma, fordíts rá még nagyobb figyelmet.

Hasznos lehet, ha konkrét landing page teszteket végzel el, például valamelyik nagy kereskedelmi ünnep kapcsán. A Landing page type oszlop fejlécével rendszerezni tudsz, és láthatod, melyik oldal működik jól (például az A varáció, a B variáció vagy a férfi ruházat, női ruházat)

Eszközök, melyeket a látogatók használnak

Ezt a reportot (visitors by device) a Reports-on belül a Behavior-nél találod meg. Ez azt mutatja meg, hogy a látogatók milyen készüléket (mobil, számítógép, tablet) használtak, mikor a boltodba érkeztek.

Miért számít ez? Első pillantásra úgy tűnhet, ez csak egy „jó tudni” információ, de valójában ez egy igazán fontos és használható report tud lenni. Íme, miként:

  • Hirdetések elhelyezése: a legfőbb hirdetési platform megkérdezi, hogy esetleg mobilra, asztali számítógépre, vagy mindkettőre szeretnél-e kompatibilis reklámokat elhelyezni.
  • UX (felhasználói élmény) különbségek: egy jó mobil-UX sokban különbözik egy jó számítógép-UX-től. Ezzel sokan nem foglalkoznak kellőképpen. Egy jó dizájn az első lépés a jó eredmények felé, de egy lépéssel előrébb kell járnod. A mobiltelefonok tekintetében figyelned kell arra, hogy mekkora az adott gomb mérete, a billentyűzet típusa, a képernyő érintésének módja. Egy irányvonal, ami számítógépen hasznos, az mobilon idegesítő lehet. Ez a report segít majd abban, hogy jó UX-et teremts minden készüléken.
  • Különböző tesztek: mivel például a számítógép és a mobilok olyan különbözőek, fontos, hogy válaszd szét ezek tesztelését és az eredményeket.

3. Marketing Reports

A marketing reportok arra fókuszálnak, hogy milyen hatékonyságúak a marketing kampányaid. Néhány fontos dolog:

  • Négy másik report tartozik még ebbe a kategóriába, de ezek nem mindenki számára elérhetők.
  • A marketing reportok összegzik az adatokat minden bolti rendelés esetében.
Látogatók marketingkampány által

Ezt a reportot (visitors by marketingcampaign) a Reports-on belül találod meg a Marketingnél.

Ez azt mutatja megneked, hogy hány látogatód érkezett UTM-marketingkampány által:

Ha nem tudod, mi az UTM-kampány, íme egy kezdeti útmutató az alapokról:

  • Az UTM paraméterek kis információmorzsák, amik URL-címekben találhatók meg, s általuk holisztikusabb rálátást kaphatsz a marketing-erőfeszítéseidről.
  • Leggyakrabban ezt a három paramétert láthatod:

Source (forrás) – utm_source: Általában arra használják, hogy meghatározzák azt az oldalt, ahova a hivatkozást elhelyezték. Például: utm_source=shopify vagy utm_source=newsletter.

Medium (középérték) – utm_medium: Általában arra használják, hogy a marketingtényezőket meghatározzák. Például: utm_medium=paid.

Campaign (kampány) – utm_campaign: Általában arra használják, hogy meghatározzák azt a bizonyos kampányt, amivel dolgozol éppen, ami aktuális. Például: utm_campaign=bfcm vagy utm_campaign=autumn2017.

A végén az UTM-kampányod linkje valahogy így néz majd ki:

www.yoursite.com?utm_source=shopify&utm_medium=paid&utm_campaign=bfcm

Amikor megfigyeled, hogy milyen arányban érkeztek látogatóid marketingkampány által, az UTM paraméterekből információkhoz juthatsz hozzá. Átfogó képet kaphatsz a tevékenységed – a hírlevelektől kezdve a fizetett hirdetésekig – eredményeiről. Az UTM paraméterek Integrated Marketing applikációk alkalmazzák automatikusan.

Oszlopok és szűrők értelmezése

Ahogy látod, számos hasznos információhoz juthatsz hozzá a Shopify-statisztikák által. A problémás területek sora, valamint azoké a területeké, amiket az oldalad feltérképezése során újonnan találsz, mint olyanok, amikkel a későbbiekben foglalkozni érdemes, a listád hosszú lehet.

Ám, még mindig számos olyan terület van, amelyeket nem érintettünk a statisztikák kapcsán.

Miként foglalkozz az adatokkal? Szegmentálj. Ez egy ijesztő szó lehet számodra, de előre visz majd. Mondjuk azt például, hogy van egy csomag Smarties-od. Elválasztod a szemeket színek szerint? Na, ez szegmentáció.

A Shopify analitikáit tekintve két lehetőséged van: szűrők (filters) és oszlopok (columns).

A szűrők segítségével elkülönítheted a reportok adatait (például, hogy csak a piros Smarties-okat lásd). Három kulcseleme van a szűrőknek.

  1. Név (name): azonosítja a szűrőt és egy oszlopnak felelteti meg. Például: eszköztípus vagy város
  2. Operátor (operator): ez az, ahol elválasztod az angol „is”-t (ami itt azt jelenti: egyenlő…) az „is not”-tól.
  3. Értékek (values): azonosítja a különböző szavakat és számokat, amiken a szűrések alapulni fognak. Például: mobil vagy Toronto.

Az adattáblázatod bal felső sarkában látni fogsz egy Manage filters gombot, ami egy felugró ablakot nyit meg:

Hozzá tudsz adni és el tudsz távolítani számos szűrőt kategóriánként, például a következőkhöz: eszköz, landing page, lokáció, marketingkampány, ajánló, visszaérkező eredmények stb.

Néhány report egyedi szűrési opciókat fog neked ajánlani, mint például a keresősávokra vonatkozó reportok:

Te is hozzáadhatsz több szűrőt. Minél inkább darabjaira szeded az adattömegedet a szűrők által, annál valószínűbb, hogy a felszín alá merülhetsz, s több hasznos információhoz juthatsz.

Az oszlopok segítségével több adatot láthatsz, mint egyébként az alapértelmezés szerint látnál. Lényegében hozzáadhatsz és eltávolíthatsz oszlopfejléceket bármikor. Egyszerűen csak kattints az Edit columns lehetőségre, hogy a legördülő sáv megjelenjen, ahol láthatod, mik az elérhető oszlopok.

Az oszlopok tekintetében is hozzá tudsz adni és el tudsz távolítani számos kategóriát, ugyanúgy, például eszköz, landing page, lokáció, marketingkampány ajánló, idő vagy látogatások szerint.

Néhány report egyedi oszloplehetőségeket tud neked felajánlani, mint például a keresősávokra vonatkozó reportok:

Lássuk, hogyan működik ez élesben!

Emlékszel arra a reportra, ami a látogatók lokalitására vonatkozott (visitors by location report)? Szűrőket és oszlopokat használhatunk arra, hogy az adatokat szegmentáljuk, és mélyebbre ássunk.

A fenti képen az Egyesült Államok (szűrő) városait láthatod, ahonnan a látogatóid jöttek, kosárba raktak valamit (oszlop) és fizettek (oszlop).

Mindig az a legjobb, ha a pénzzel kapcsolatos dolgokkal foglalkozol leginkább, közel tartod magad a tűzhöz. Tehát, a fizetések száma fontosabb, mint a látogatóké.

Emlékszel a visitors by landing page reportra? Ez az a report, ami megmutatja neked, hogy a tölcséralakú csatornád alsóbb rétegei (mint a kifizetés szintje) több, és fontosabb dolgokat mutathatnak annál, mint a tölcsér tetején elhelyezkedők (például a látogatók száma).

A fenti példában azt láthatod, hogy hozzá lett adva egy Checkouts oszlop, és azok az adatok, melyek így láthatóvá váltak, drasztikusan megváltoztak. Amikor csak az alapvető dolgokat figyeltük, az mutatkozott meg, hogy nagyobb figyelmet kell szentelni a blogbejegyzések írására, mivel ez hozta a legtöbb látogatót. Ezt tehát tudjuk, de már azt is láthatjuk, hogy ezekből nem származik sok eladás. Hogyan javíthatunk a konverziós rátán (hogy az teljesüljön, amit mi szeretnénk a vevőtől, hogy tegyen) a blog által? Ezt is add hozzá a kérdéseid listájához.

A sok látogató jó, de a minél nagyobb pénzszerzés a cél, hiszen vállalkozásod van. A gyenge forgalom erő- és pénzpocséklás is.

Még egy dolog. Emlékszel a visitors by device reportra (eszközök, melyekről a látogatók érkeztek)? Íme, ugyanez néhány plusz szűrővel és oszloppal:

Ahogy látod, két szűrő lett hozzáadva, az egyik a mobiltelefonok használóira vonatkozik, a másik az iOS-használókra. Tehát, az adattáblázat több információt ad a mobil iOS-használókról.

További három oszlopot hozzáadhatunk, az egyik lehet például az iOS verziójára vonatkozó, a másik, hogy mennyi az átlagos munkamenet időtartama, a harmadik pedig, hogy hány darab tényleges vásárlás volt.

Ez a report több okból lehet hasznos:

  1. Meglepődhetsz azon például, hogy hányan használnak régi operációs rendszert és böngészőverziót (ezt a reportot számítógépes böngészők szerint is létrehozhatod például). Tisztában vagy azzal, hogy hogyan néz ki egy 2013-as mobilos operációs rendszeren az oldalad dizájnja?
  2. Ha egy eszközön lévő operációs rendszer menetideje vagy fizetési rátája alacsonyabb, azt jelentheti, hogy az adott verzióval kapcsolatban UX-problémák merültek fel. Mindig figyelj oda, hogy széles skálát tekintve válj eszközbaráttá.
  3. Időigényes lehet minden eszközverzió, böngészőverzió stb. ellenőrzése egyesével annak tekintetében, hogy hogyan fut rajta a boltunk. Ez a report segít abban, hogy megtaláld, mely verziókat használják az esetek többségében a boltod elérői, így tudhatod, hol kezdj neki a munkának.

CSV-ből is exportálhatsz reportokat.

Ez azoknak lehet a segítségére, akik Excelben szívesebben vizsgálják a statisztikájukat, adatukat, így még több eredmény vizsgálatára is lehetőség adódhat.

Ha igazán beleveted magad a szűrők és oszlopok világába, szegmentálási ötletek sokasága jut majd eszedbe. Ez nem túlzás, a lehetőségek tárháza végtelen. És: gyakorlat teszi a mestert! Tapasztald ki, mi nyújtja számodra a legmegfelelőbb adatokat, eredményeket.

Következtetés:

Mondhatni elkerülhetetlen az, hogy a kérdéseidre kapott válaszok még több kérdést szüljenek. A reportok vizsgálata egy olyan folyamat, amely kérdésfeltevéseket igényel, kutatásokat a válaszok után (a reportok felületén és a weboldaladon is) és, mint már elhangzott: újabb és újabb kérdéseid adódnak majd. Ne add fel egykönnyen, játssz a szűrőkkel és oszlopokkal, tudj meg minél többet a saját tevékenységedről, és arról, ami a háttérben van. Ne elégedj meg azzal, ami a felszínen van!

Ha tudni szeretnéd, hogyan szerezhetsz új termékeket a Shopify-áruházadba, amiknek később figyelheted az eredményességét, forgalmát, kattints ide.

via Shopify Blog

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: email

Tetszett a cikk?
Olvasd el a többi írásunkat is!